School: Social Sciences
Academic Unit: Social Anthropology and History
Level of studies: Undergraduate
Course code: SA-180 Semester: 3st
Course Title: Anthropology of education
Independent teaching activities Weekly teaching hours Credits
Lectures 3 5
Course type: Specialized general knowledge
Prerequisite courses:
Language of instruction and examinations: Greek
Is the course offered to erasmus students: No
Course website (Url): https://en.sah.aegean.gr/course/SA-180/

    (2) LEARNING OUTCOMES

    Learning outcomes: 
    The course aims to:
    – Familiarize students with anthropological concepts and theories regarding education and school with special emphasis on ethnographic research
    – highlight the usefulness of the bottom-up approach to the relationship with school and education
    -in relation to the school, to make it seem less familiar, to cultivate the need to see what is happening beyond what we are used to seeing and understanding.
    – Highlight the varied and complex dynamics of social interaction in specific educational contexts
    – show the connections of the anthropology of education with other scientific perspectives that explore different dimensions of educational processes and school

    General Competences: 

    The present course aims to get conceptually beyond fixed and ethnocentric understandings of “education”.

    (3) SYLLABUS

    The course examines how anthropological questions on cultural diversity and the method of participant observation are applied in the study of education and school. Education refers to multiform phenomena (eg learning, teaching, knowledge, sociability, language, identities and subjectivity). At the same time the anthropological interest itself on education and schooling has multiple origins and links to other social sciences (eg. questions about the constuction of collective identity through education and schooling). The course develops topics such as the relationship between education and modernity, the role of education and school in rural micro-societies and in urban spaces with focus on specific ethnographic cases, education in relation to ethnocultural minorities or migrant and refugee populations, the production of sociality in formal school and in informal educational activities.

    In addition to theoretical texts and ethnographies, the lesson will be based on the screening and discussion of fiction films and documentaries focusing on the relationship with education, on individual and collective experiences of education and schooling, and on interactions in educational contexts.


    (4) TEACHING and LEARNING METHODS – EVALUATION

    Delivery: Face-to face
    Use of information and communications technology : Students have access to the page of the course in eclass
    Teaching methods:  Activity Semester workload
    Lectures 50
    Individual and collective practises in class 50
    Autonomous study and study to prepare exams 60
    Course total: 160
    Student performance evaluation: Final Examination


    (5) ATTACHED BIBLIOGRAPHY

    Suggested bibliography:

    • Έφη Πλεξουσάκη, «Ανθρωπολογία της εκπαίδευσης και εθνογραφία του σχολείου» 2020. Στο Αλέξανδρα Ανδρούσου και Βασίλης Τσάφος (επιμ.), Επιστήμες της εκπαίδευσης: ένα δυναμικό διεπιστημονικό πεδίο. Αθήνα: Gutenberg.
    • Λεωνίδας Σωτηρόπουλος 2013, Ανθρωπολογία στην εκπαίδευση: Τι μπορεί να προσφέρει η πολιτισμική ανθρωπολογία στην εκπαίδευση, Κριτική, Αθήνα [τα δύο πρώτα κεφάλαια: «Λειτουργίες της εκπαίδευσης» και «Διαστάσεις και όρια της εκπαίδευσης»].
    • Έφη Πλεξουσάκη, 2002, Πολιτισμός και σχολείο, στη σειρά «Κλειδιά και αντικλείδια», Επιστημονική Υπεύθυνη: Αλεξάνδρα Ανδρούσου, ΥΠΕΠΘ-Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα, www.kleidiakaiantikleidia.net
    • Paul Willis, Μαθαίνοντας να δουλεύεις. Πώς τα παιδιά εργατικής προέλευσης επιλέγουν δουλειές της εργατικής τάξης, Αθήνα: Gutenberg 2012. [ειδικά το Μέρος με τίτλο: «Εθνογραφία»].
    • Νέλλη Ασκούνη, «Σχολείο και κοινωνικές ανισότητες: Η κοινωνιολογική προσέγγιση της εκπαίδευσης» 2020. Στο Αλέξανδρα Ανδρούσου και Βασίλης Τσάφος (επιμ.), Επιστήμες της εκπαίδευσης: ένα δυναμικό διεπιστημονικό πεδίο. Αθήνα: Gutenberg.
    • Deborah Reed-Danahay, «Farm children at school: Educational strategies in Rural France, Anthropological Quarterly 60 (2), 83-9, 1987.
    • Bernard Vernier, 2001, Η κοινωνική γένεση των αισθημάτων: πρωτότοκοι και υστερότοκοι στην Κάρπαθο, Αθήνα: Αλεξάνδρεια. [το κεφ. Οι Νέοι Κανακάρηδες, σελ.220-252]
    • Λουκία Ρικάκη, 2005, Ταινία Ο άλλος, παραγωγή Cinergon.
    • Αγγελική Αθανασοπούλου, 2008, «‘Για μια καλύτερη ζωή’: Ανάμεσα σε οικογενειακές υποχρεώσεις και προσωπικές επιθυμίες. Η περίπτωση της δεύτερης γενιάς Αλβανών μεταναστών στην Αθήνα», 181-309. Στο Λ. Στυλιανούδη (επιμ.), Ελληνική κοινωνία (τόμος 8-9). Αθήνα: Επετηρίς του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Κοινωνίας της Ακαδημίας Αθηνών.
    • Denisa Kostovicova και Albert Prestreshi 2010, «Education, gender and religion: Identity transformations among Kosovo Albanians in London», Journal of Ethnic and Migration Studies, 29 (6): 1079-1096.
    • Andreas Koefoed, 2015,Ταινία At home in the world, Sonttag Pictures.
    • Laurent Cantet, 2008, Ταινία Ανάμεσα στους Τοίχους (Πρωτότυπος τίτλος: Entre les Murs).
    • Έφη Πλεξουσάκη, «Στην Ελλάδα ή στην Τουρκία; Εκπαίδευση και διλήμματα ταυτότητας της “μουσουλμανικής μειονότητας” στη Θράκη». Στο Ε. Παπαταξιάρχης (επιμ.), Περιπέτειες της ετερότητας: Η παραγωγή της πολιτισμικής διαφοράς στην Ελλάδα, Αθήνα, Αλεξάνδρεια, σελ.181-208.
    • Rozita Dimova 2006, «Modern masculinities: ethnicity, education and gender in Macedonia», Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity, 34(3), σελ. 305-320.