School: Social Sciences
Academic Unit: Social Anthropology and History
Level of studies: Undergraduate
Course code: W/S 068 Semester: 5st
Course Title: Historians and Historiography of Medieval and Early Modern Europe
Independent teaching activities Weekly teaching hours Credits
Lectures 3 6
Course type: Specialized general knowledge, skills development
Prerequisite courses: None
Language of instruction and examinations: Greek
Is the course offered to erasmus students: Yes
Course website (Url): https://en.sah.aegean.gr/course/ws-068/

    (2) LEARNING OUTCOMES

    Learning outcomes: 
    Students will be able to recognize the chronology and geography of the period under examination, to understand the relevant interpretive perspectives, long-term historical process and contextualized historical events, to conduct bibliographical research and write a piece of assessed work, draw conclusions through historical comparison, assess changes in historical perspective, reassess historical knowledge, recognize the complexity that historical knowledge involves and realize how the present conditions historical research.

    General Competences: 
    The course’s aims are:
    Search for, analysis and synthesis of data and information
    Production of free, creative and inductive thinking
    Working independently
    Criticism and self-criticism

    (3) SYLLABUS

    The course examines the formation of medieval and early modern European history as distinct fields of study and research in the light of broader changes and conceptualizations in historiography that have been generated since the mid-20th century by major schools of historical thought, such as the Annales, Marxism, microhistory, women’s and gender history, new cultural history and post-colonial studies. Similarly, the course presents developments in disciplines such as art history and literary studies and their influence on history. Finally, students are familiarized with the work of well-known medievalists and early modernists, including Marc Bloch, Fernand Braudel, Georges Duby, Jacques Le Goff, Carlo Ginzburg, Christopher Hill, Joan Kelly, Peter Burke and Natalie Zemon Davis. Printed and visual sources are used to highlight diverse historiographical agendas and orientations.


    (4) TEACHING and LEARNING METHODS – EVALUATION

    Delivery: Face-to face
    Use of information and communications technology : Use of multimedia in teaching, course support through e-class, electronic communication with students
    Teaching methods:  Activity Semester workload
    Lectures 36
    Exercises 60
    Discussion 20
    Individual study 30
    Study and analysis of bibliography 24
    Course total: 170
    Student performance evaluation: Evaluation in Greek.
    Attendance at seminar, active participation in discussion, short-answer questions, written work.


    (5) ATTACHED BIBLIOGRAPHY

    Suggested bibliography:

    Burke Peter, Τι είναι πολιτισμική ιστορία;, Αθήνα: Μεταίχμιο, 2009.
    Burke Peter, Αυτοψία: Οι χρήσεις των εικόνων ως ιστορικών μαρτυριών, Αθήνα: Μεταίχμιο, 2003.
    Burke Peter, Ιστορία και κοινωνική θεωρία, Αθήνα: Νήσος, 2002.
    Hobsbawm Eric, Για την Ιστορία, Αθήνα: Θεμέλιο, 1998.
    Iggers Georg, Η ιστοριογραφία στον εικοστό αιώνα: Από την επιστημονική αντικειμενικότητα στην πρόκληση του μεταμοντερνισμού, Αθήνα: Νεφέλη, 1999.
    Sewell William, Λογικές της ιστορίας: Κοινωνική θεωρία και κοινωνικός μετασχηματισμός, Αθήνα: Ξιφαράς, 2013.
    Ίγκερς Γκέοργκ, Νέες κατευθύνσεις στην ευρωπαϊκή ιστοριογραφία, Αθήνα: Γνώση, 1995.
    Λιάκος Αντώνης, Αποκάλυψη, ουτοπία, ιστορία: Οι μεταμορφώσεις της ιστορικής συνείδησης, Αθήνα: Πόλις, 2011.
    Λιάκος Αντώνης, Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία;, Αθήνα: Πόλις, 2007.
    Μπενβενίστε Ρίκα, Από τους Βαρβάρους στους Μοντέρνους. Κοινωνική Ιστορία και ιστοριογραφικά προβλήματα της μεσαιωνικής Δύσης, Αθήνα: Πόλις, 2007.


    Bloch Marc, Η φεουδαλική κοινωνία: Η διαμόρφωση των σχέσεων εξάρτησης, οι τάξεις κα η διακυβέρνηση των ανθρώπων, Αθήνα: Κάλβος, 1987.
    Braudel Fernand, Η Μεσόγειος και ο μεσογειακός κόσμος την εποχή του Φιλίππου Β΄, 3 τ., Αθήνα: ΜΙΕΤ, 1993-2002.
    Davis Natalie Zemon, Η επιστροφή του Μαρτίνου Γκερ, Αθήνα: Νεφέλη, 2000.
    Duby Georges, Μεσαιωνική Δύση: Κοινωνία και ιδεολογία, Αθήνα: ΕΜΝΕ-Μνήμων, 1988.
    Ginzburg Carlo, Το τυρί και τα σκουλήκια. Ο κόσμος ενός μυλωνά του 16ου αιώνα, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 1994
    Hill Christopher, Ο αιώνας της επανάστασης 1603-1714, Αθήνα: Οδυσσέας, 2011.
    Kelly Joan, «Did Women Have a Renaissance?», στο Joan Kelly, Women, History and Theory: The Essays of Joan Kelly, Chicago, 1984, σελ. 19-50.
    Le Goff Jacques, Ο Πολιτισμός της Μεσαιωνικής Δύσης, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας, 1993.
    Le Roy Ladurie Emmanuel, Μονταγιού: Ένα οξιτανικό χωριό από το 1294 έως το 1324, Αθήνα: Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου, 2008.
    Λε Γκοφ Ζακ, Το φαντασιακό στο Μεσαίωνα, Αθήνα: Κέδρος, 2008.
    Λε Γκοφ Ζακ, Το πουγκί και η ζωή: Οικονομία και θρησκεία στον Μεσαίωνα, Αθήνα: Κέδρος, 2003.
    Ντομπ Μ., κ.ά., Η Μετάβαση από τον Φεουδαλισμό στον Καπιταλισμό, Αθήνα: Θεμέλιο, 1986.
    Πιρέν Ανρί, Οι πόλεις του Μεσαίωνα: Δοκίμιο οικονομικής και κοινωνικής ιστορίας, Αθήνα: Βιβλιόραμα, 2003.
    Τοντόροφ Τσβέταν, Η κατάκτηση της Αμερικής: Το πρόβλημα του άλλου, Αθήνα: Νήσος, 2004.

    – Related academic journals:
    Journal of Medieval History
    Renaissance Quarterly
    Sixteenth Century Journal